הקריאה שלי והקריאה של הבן שלי

רגיל

הקריאה הפכה להיות משהו קשה עבורי, אולי כי חלק ממנה היא "עבודה". לאחרונה נאלצתי לעבוד על ספר שעומד לצאת לאור  שעשה לי רע בעיקר כי הסופרת ממש שנאה את הדמויות שלה. העבודה עליו הייתה מדכדכת והוא היה מעצבן בכל כך הרבה רמות שפשוט לא קראתי.

ואז לאט לאט חזרתי לקריאה כמו מחלימה ממחלה קשה. קראתי את גרגואר דלקור. "הדברים שאני רואה". ספר די מדכא וסתמי. לא אהבה ממבט ראשון וגם לא ממבט שלישי. הקודם שלו "הדברים שאני רוצה" היה טוב בהרבה.

חוץ מ(כמעט) היעדר הקריאה הספרים שוב בארגזים. סאגת הקיר נמשכת והארונות ריקים מספרים. היש דבר מדכא מזה?

בתוך השממה הגעתי לספר נוער "אלקטרז נגד ספרני הרשע". נראה לי שברור למה בחרתי את הספר לבן שלי. הוא מתאר עולם דיסטופי בו הספרנים שולטים על המידע ומסלפים אותו. הרעיון הוא שהמציאות שונה לגמרי ממה שאנחנו חווים כמציאות, הדינוזאורים לא נכחדו, הם קטנים בהרבה ומדברים אנגלית בריטית. ספר  כיפי, מצחיק, מרושע ומאד כיף להקריא אותו לבן שלי ולצחוק יחד.

כשהבן שלי היה קטן חלק מטקס השינה כלל הקראת ספרים. הממוצע היה חמישה ספרי ילדים באורכים שונים. ואז כשהגיע לגיל של קריאה עצמאית הייתי מדי פעם מקריאה לו פרק שניים בספר בעיקר כדי ללכוד אותו. ובכן, הפעם באמת קיוויתי שנסיים את "אלקטרז" יחד אבל צאצא של ספרנית(רשע) לא באמת יכול לחכות. הוא שבר לעצמו את הכלל של "קוראים רק לפני השינה" וחיסל את הספר.

חוץ מזה עשינו את מה שקוראים בשפה המקצועית דילול. מסתבר שהרבה ספרי פעוטות מסתתרים להם שם בשכבה האחורית. לשמחתי זה נעשה מיוזמתו. פעולה הגיונית בהתחשב בפיצוץ האוכלוסין על המדפים שלו. הוא גם ידע מאילו ספרים אני לא רוצה להיפרד וחס על רגשותי. עדיין יצאה ערימה יפה.

אסוציאטיבית אני מגיעה לקולגה אהובה שלי שאחראית על האוסף של ספרי הילדים בספרייה. זה אוסף משובח שמשלב בין ישן לחדש והספרנית האמונה עליו מכירה היטב את האוסף. וכך היא מצילה אותי מעצמי כשאני בוחרת לו ספרים ממש לא מתאימים לגילו (סקס סמים ורוקנרול לילד בן עשר…). אני בעד לנסות עליו ספרים ולראות איך הוא מגיב להם אבל גם לנסיינות יש גבול וכמו שהיא אומרת: עדיף שימצה את הספרים לגילו שאחר כך לא יגיע אליהם, מאשר שיקרא ספר שממש לא מתאים לו רגשית.

»

  1. זה נחמד שאתם עוד קוראים יחד.
    ואשר לסופרת ששונאת את דמויותיה – זו אולי חשיבה ילדותית שלי, אבל אני לא מבינה בשביל מה לסופר לכתוב על דמויות שהוא שונא. אבל יש סופרים שעושים את זה, וזה נראה לי כמעט בוגדני מצידם.

  2. חייבים לשים חומה סינית בין קריאה 'מקצועית' ובין קריאה לכיף, אחרת ה'רעל' מטפטף ומזהם גם את הקריאה הכיפית. אני מניחה שבמסגרת העבודה שלך זה יותר קשה, כי אפילו אצלי, כשהקריאה המקצועית שונה לגמרי מבחינת הסוגה והתוכן, יש לי תקופות מורעלות שבהן אני לא מסוגלת לקרוא כלום, למעט בלוגים. על אחת כמה וכמה אצלך, שהסוגות דומות.
    אולי זה כמו לפתח הפרעת קריאה סלקטיבית.

    • אהבתי את הדימוי של החומה הסינית. עכשיו יצאתי לחופשה והשלמתי פערי קריאה כי לא הייתי צריכה לקרוא שום קריאה מקצועית (כלומר הייתי צריכה אבל לא משהו מספיק דחוף כדי שאקח אותו לחרב לי את החופשה).
      בלוגים זה נפלא בתקופות שאי אפשר לקרוא כלום.

  3. אדם ששונא אנשים יכתוב על דמויות אותן הוא שונא. קשה לי לפתח אמפתיה כלפי סופרת כזאת, אבל אני די מרחמת עליה. כי מי ששונא אחרים – ככל הנראה טובע בשנאה עצמית. מילא אם הכתיבה היתה תירפויטית עבורה, אבל ממה שכתבת נראה שלא – היא רק מפיצה את כל הרעל הזה הלאה. אוותר כמובן.
    כיף ממש לקרוא יחד עם הבן ולהתלהב מספרים שמיועדים לגילו (אבל שיש בהם גם רבדים שמדברים לגילנו). כיף לראות איך, ככל שהם גדלים, בכל פעם הם מבינים עוד רובד ועוד רובד שקודם היה סתום להם.
    וטוב שחזרת לאט לאט לקרוא – למרות שנראה ש"נפלת" על ספרים שלא עשו לך טוב בכלל. אני עדיין עם נילס הולגרסן – קוראת לאט ונהנית מכל רגע.

    • אני לא יודעת אם היא שונאת אנשים בחייה האמיתיים אבל בכתיבה שלה זה היה מאד ניכר. כל דמות תוארה בעוקצנות מוגזמת שהיא בטח הייתה מחליפה אותה בשנינות אבל עוקצנות זה תבלין שמשתמשים בו במשורה.
      לפעמים כותבים נופלים למלכודות כאלה. צריך עורך טוב ונחוש כדי למנן.
      מהש כן בספר היא מתארת קהילת מהגרים בצורה מפורטת (מדי) בהחלט ברור שהיא מכירה את מה שהיא כותבת.
      בלי עריכה זה ספר לא טוב. עריכה טובה אולי הייתה משפרת את המצב.

להשאיר תגובה

